■ AZ ABSZOLUTIZMUS KORA (Frissített tartalom - 2019.09.22.)
Sashalmi Endre: Az abszolutizmus – mítosz és valóság. Egy történelmi terminus historiográfiája
■ Elolvasom a honlapon » ■ ■ Letöltöm (pdf) » ■
Pálffy Margit: Anglia története a 17. században
■ Elolvasom a honlapon » ■ ■ Letöltöm (pdf) » ■
Hahner Péter: Franciaország a 17–18. században
■ Elolvasom a honlapon » ■ ■ Letöltöm (pdf) » ■
Forgó András: A „Régi Birodalom” utolsó évszázadai. A Német-római Császárság a vesztfáliai békétől a napóleoni háborúkig
■ Elolvasom a honlapon » ■ ■ Letöltöm (pdf) » ■
Varga Szabolcs: A lutheri reformáció és a katolikus megújulás
■ Elolvasom a honlapon » ■ ■ Letöltöm (pdf) » ■
Katus László: A barokk
■ Elolvasom a honlapon » ■ ■ Letöltöm (pdf) » ■
Az Árkádia weboldal olyan közös hely, találkozópont, fórum, ahol az elmélet találkozik a gyakorlattal, ahol két félből egy egész lesz, ahol a tartalom neki megfelelő formát kap. Az Árkádia az együttműködés, a közös munka színtere. Szakmai kooperáció a tudomány és az oktatás között.
Korszakunkban a történelemtanításnak és a történelemtanároknak többféle kihívással kellett szembenéznie. A rendszerváltás után előbb tartalmi, majd módszertani szempontból kellett „újratanulni” a szakmát. A történettudomány hasonló leckét kapott. S miközben ezzel foglalatoskodott, egyre kevesebb figyelme jutott „felhasználói,” köztük is a legfontosabb, a közoktatás számára.
E találkozóponton keresztül szeretnénk, ha a tudomány művelői megismernék napjaink történelemoktatását és véleményt formálnának róla, sőt fel szeretnénk kelteni az igényüket, hogy – javító szándékkal – bele is szóljanak. A történelemtanároknak a közös hely a történettudomány legfrissebb eredményeit, a szakmai fejlődés lehetőségét kínálja rövid, tömör és közérthető formában.
A folyóirat több célt tűzött maga elé. Egyrészt a legújabb kutatási eredményeket kívánja bemutatni, mégpedig úgy, hogy azokat általában összeveti a tankönyvekben szereplő tartalmakkal. A honlapon ez történeti tanulmányok formájában jelenik meg, amelyek mellett a szerzők az adott témákhoz további irodalmat is ajánlanak. Másrészt a tanítás során jól alkalmazható történeti források közreadásával segíti a forrásközpontú történelemtanítást (minden tanulmányhoz mellékletként válogatott forrásokat, forrásrészleteket közlünk). Harmadrészt az előbb említett két egységre építve, illetve azokat felhasználva gyakorló középiskolai tanárok által elkészített modultervek válnak közkinccsé. Végül, de nem utolsó sorban a folyóirat színteret biztosít a hozzászólásoknak, javaslatoknak, az érdemi párbeszédnek.
Internetes orgánumunk tematikus számokkal fog megjelenni, olyan témákat, korszakokat tűz napirendre, amelyek akár tudományos, akár módszertani szempontból problematikusnak számítanak.
A jövőbeni eredményes együttműködés reményében ajánljuk az Árkádiát a tisztelt érdeklődők figyelmébe.
Et in Arcadia ego!
Árkádia, igenis, marhalegelő tartomány volt, és éppen azért, minthogy az volt, ottan virágzanak a múzsák mesterségei leginkább. Innen nevezi Virgil is a maga két kedves énekeseit arkásoknak… Árkádiában élni tehát … nem jelent egyebet, mint ezt: Egyike voltam hazám kedvelt énekesinek én is, s boldog életet éltem a mesterség szép régiójában.
Comments powered by CComment